Швейцарско правило ще има и за тавана на пенсиите

Бюджетът на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за първи път ще бъде внесен за приемане без фиксиран окончателен процент за осъвременяване на пенсиите по т.нар. швейцарско правило от 1 юли 2027 г. Наред с това се предвижда механизмът да обхване и максималния размер (тавана) на пенсиите. Проектът на закона вече получи одобрение от Надзорния съвет на Националния осигурителен институт (НОИ), макар пълният му текст все още да не е официално публикуван, съобщава в. „Сега“.

Осъвременяване на пенсиите: Прогнозен диапазон вместо точна цифра

Досега в мотивите към проектобюджета на ДОО всяка година предварително се записваше конкретният прогнозен процент, с който ще се увеличат пенсиите от средата на годината (формиран от 50% от ръста на средния осигурителен доход и 50% от инфлацията за предходната година).

За 2027 г. обаче е приложен нов подход:

Плаващ процент в мотивите: В документацията към проекта е посочено единствено, че увеличението по швейцарското правило от 1 юли ще бъде в диапазона между 7 и 8 процента.

Промяна при максималните пенсии: Ключова новост е заложеното прилагане на швейцарското правило и по отношение на тавана на пенсиите, който дълго време оставаше замразен на ниво от 1738,40 евро (3400 лв.).

Средна пенсия: Според предварителните макроикономически разчети средният размер на пенсията през 2027 г. се очаква да достигне 587,70 евро при 543,46 евро за настоящата година.

По-високи осигурителни прагове, но и размразяване на обезщетенията

Наред с промените в пенсионната формула, одобреният от Надзорния съвет на НОИ проект залага увеличение на осигурителната тежест за работещите и бизнеса, но за сметка на това редица замразени от години социални плащания и обезщетения излизат от „фризера“:

Повишаване на осигурителните прагове: Увеличават се минималните осигурителни доходи по икономически дейности и професии (следвайки ръста на минималната работна заплата до 660 евро), както и максималният осигурителен доход, който се вдига със 100 евро до 2400 евро.

Ръст на майчинството през втората година: Обезщетението за отглеждане на дете до 2-годишна възраст се увеличава на 450 евро. При предсрочно връщане на работа майките вече ще получават 75% от обезщетението, вместо досегашните 50%.

По-високи обезщетения за безработица: Минималният дневен размер на обезщетението за безработица скача от 9,21 евро на 13 евро, а максималният дневен лимит се повишава от 54,78 евро на 60,76 евро.

Помощ при смърт: Еднократната помощ при смърт на осигурено лице се увеличава повече от два пъти – от досегашните 276,10 евро на 660 евро.

Очаква се пълните параметри и разчети на проектобюджета на ДОО за 2027 г. да бъдат официално публикувани и внесени за разглеждане в Министерския съвет и Народното събрание.

Leave a Reply